معرفي دانشگاه صنعتي امير كبير

اخبار دانشگاه پيام نور – اخبار دانشگاه آزاد دكتري – اخبار دانشگاه علوم پزشكي – اخبار دانشگاه علمي كاربردي – اخبار دانشگاه آزاد كارشناسي ارشد

معرفي دانشگاه صنعتي امير كبير

 

دانشگاه صنعتي اميركبير يكي از با سابقه ترين موسسات آموزش عالي كشور در زمينه فني و مهندسي است. اين دانشگاه در طول سال ها فعاليت مستمربه خصوص بعد از انقلاب شكوهمند اسلامي، با بيش از سي هزار نفر دانش آموخته فني و مهندسي خدمات گسترده اي در راستاي اهداف آموزش عالي و تحقيقاتي كشور ارائه كرده است.
اين دانشگاه فعاليتهاي خود را تحت عنوان پلي تكنيك تهران از سال ۱۳۳۷ آغاز نمود و به مرور زمان به لحاظ كمي و كيفي گسترش فراواني يافت به صورتي كه امروز اين دانشگاه بعنوان “مادر دانشگاههاي صنعتي كشور” تلقي مي شود و با سابقه بيش از نيم قرن فعاليت درخشان، توانسته است با توسعه فعاليت هاي آموزشي، تحقيقاتي و دانشجويي، جايگاهي برتر را در ميان مراكز علمي تحقيقاتي به خود اختصاص دهد.

از جمله افتخارات اين دانشگاه مي توان به اين موارد اشاره كرد:

كسب عنوان قطب علمي در رشته هاي مهندسي مكانيك، مهندسي برق، مهندسي شيمي، مهندسي نساجي، مهندسي پزشكي، مهندسي هوافضا، مهندسي عمران و مهندسي كامپيوتر و فناوري اطلاعات
كسب رتبه ممتاز در جشنواره خوارزمي و دريافت ده ها جايزه در اين جشنواره و عناوين برتر المپيادهاي دانشجويي ملي و بين المللي
كسب عناوين ارزنده توسط دانشجويان نخبه و خلاق از رقابت هاي مختلف علمي دانشجويي در سطح جهان؛ از جمله كميكار و رباتيك
كسب رتبه اول تحقيقات در ميان دانشگاههاي فني مهندسي كشور در چندين دوره ارزشيابي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
كسب رتبه اول ارتباط صنعت با دانشگاه و انجام طرح هاي مهم ملي
ارتباطات بين الملل علمي دانشگاهي و امضاي تفاهم نامه با دانشگاههاي معتبر جهان
انعقاد تعداد متنابهي قرارداد پژوهشي و تحقيقاتي با مراكز مختلف علمي و صنعتي
جذب نخبگان و استعدادهاي درخشان و اعطاي تسهيلات به آنان از جمله امكان تحصيل همزمان دو رشته دانشگاهي براي دانشجويان ممتاز و ورود به مقاطع ارشد و دكترا بدون كنكور
برخورداري از آزمايشگاه هاي مدرن و مجهز و انجام پروژه هاي شاخص ملي از جمله ساخت سريعترين ابررايانه سوپركلاستر و طراحي، ساخت و پرتاپ ماهواره
برگزاري دوره هاي آموزشي مجازي در مقطع كارشناسي ارشد
برگزاري كنفرانس ها، سمينارها و همايش هاي مختلف علمي در سطوح ملي و بين المللي
پيشرو در پژوهش هسته اي و نقش آفريني اساتيد و دانشجويان در موفقيت كشور جهت دستيابي به چرخه سوخت هسته اي
افتخار بهره مندي از «چهره هاي ماندگار»، اساتيد و دانشجويان «نمونه» كشور

اختتاميه مسابقات علمي ربوكاپاختتاميه مسابقات علمي ربوكاپ دانشگاه‌هاي كشور در دانشگاه اميركبير

محوطه روبروي سالن اجتماعات مركزي دانشگاهمحوطه روبروي سالن اجتماعات مركزي دانشگاهدر حال حاضر اين دانشگاه با داشتن ۱۵ دانشكده شامل: مهندسي برق، مهندسي پزشكي، مهندسي پليمر، رياضي و علوم كامپيوتر، مهندسي شيمي، مهندسي صنايع، مهندسي عمران و محيط‌زيست، مهندسي هسته‌اي و فيزيك، مهندسي‌كامپيوتر و فناوري اطلاعات، مهندسي مكانيك، مهندسي معدن و متالورژي، مهندسي نساجي، مهندسي نفت، مهندسي كشتي سازي، و مهندسي هوافضا و هم چنين سايت مجهز آموزشي و پژوهشي در بندرعباس و يك واحد دانشگاهي در ماهشهر با بيش از ۴۵۰ كادر آموزشي تمام وقت و با ظرفيت قريب به ده هزار دانشجو در ۳۵ گرايش مقطع كارشناسي، حدود ۹۰ گرايش كارشناسي ارشد و ۳۶ دوره تحصيلي در مقطع دكترا و هم چنين فرا دكترا، به تربيت نيروي هاي متخصص و پژوهشگر مورد نياز جامعه پرداخته است و تاكنون با تربيت بيش از سي هزار نفر در مقاطع مختلف رشته هاي فني و مهندسي و علوم پايه نقش سازنده اي را در جهت شكوفايي صنعت، اقتصاد و پايه هاي مديريتي كشور بر عهده داشته است.
اين دانشگاه علاوه بر اين، در ۷ گروه آموزشي مستقل؛ شامل MBA، فلسفه علم، آينده پژوهي، فرهنگ و معارف اسلامي، زبان خارجي، تربيت‏بدني و شيمي نيز به ارائه خدمات آموزشي مي‏پردازند.

دانشگاه صنعتي‏اميركبير به موازات فعاليت‏هاي گسترده آموزشي به اقدامات ارزنده‏اي در زمينه پژوهش و گسترش روند تحقيقات به عنوان پشتوانه كيفيت آموزشي و نيز پايه و اساس رشد تكنولوژي و توسعه ملي اهتمام ورزيده و توانسته است در هر دو زمينه آموزش و تحقيق به موفقيت‏هاي چشمگيري نائل گردد. در همين راستا دانشگاه داراي مراكز تحقيقاتي و پژوهشي مختلفي نيز مي‏باشد از جمله پژوهشكده هاي: علوم، فنآوري و مهندسي نانو، فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT)، توسعه علوم و فناوري فضا،انرژي و طراحي فرآيند، نفت، گاز و پتروشيمي، محيط زيست، فنآوري هاي نو، فنآوري مخابرات و الكترو مغناطيسي كاربردي، بهره برداري ايمن شبكه، مواد و فناوري هاي پيشرفته در نساجي، پرتو فرآيند، اپتيك، ليزر و فتونيك، حمل و نقل و سامانه هاي هوشمند و همچنين مراكز تحقيقاتي شامل: فرآيندهاي غذايي و فنآوري زيستي، تكنولوژي و دوام بتن، صنايع و بهره وري، نقشه برداري و اطلاعات مكاني مي باشد.
شايان ذكر است دانشگاه علاوه بر مراكز تحقيقاتي و پژوهشي، از واحد مديريت مراكز رشد و كارآفريني با استعداد ۱۸ شركت به عنوان زيرمجموعه بهره مند مي باشد.

كتابخانهكتابخانه مركزيكتابخانه و مراكز اسناد و مدارك علمي دانشگاه صنتي اميركبير به عنوان بزرگترين كتابخانه فني و مهندسي پايتخت ايران، يكي از غني‏ترين كتابخانه‏هاي دانشگاهي در حوزه علوم پايه و فني مهندسي در سطح منطقه به شمار مي‏آيد. اين كتابخانه شامل كتابخانه مركزي و ۱۶ كتابخانه اقماري در تهران و بندرعباس است كه تأمين نيازهاي اطلاعاتي مراجعين خود را در قالب كتاب، نشريه، مقاله، لوح فشرده و بانك‏هاي اطلاعاتي برعهده دارد.
همچنين خدمات رفاهي دانشگاه صنعتي‏اميركبير نيز شامل اداره امور فرهنگي و فوق برنامه، اداره امور خوابگاهها، اداره امور تغذيه، اداره رفاه دانشجويي، اداره تربيت‏بدني و فوق برنامه‏هاي ورزشي و مركز نشر، بهداشت و مشاوره مي‏باشد.

دانشگاه صنعتي‏اميركبير همانگونه كه در ساليان گذشته به عنوان يكي از دانشگاههاي موفق فني و مهندسي كشور، در امور علمي و آموزشي و تربيت‏ نيروي كارآمد، نقش سازنده‏اي را در جهت شكوفايي صنعتي، اقتصادي، اجتماعي و مديريتي كشور ايفا نموده است براساس چشم‏انداز ترسيم شده، تلاش دارد تا با بهره‏مندي از سيستم‏هاي آموزشي و پژوهشي برتر، متعهد به پرورش پيشگامان علوم و فناوري در بالاترين سطوح منطقه‏اي و بين‏المللي باشد آنگونه كه مبتني بر مأموريت و اهداف راهبردي ۲۰ سال آينده، در زمره ۳۰۰ دانشگاه برتر دنيا و يكي از سه دانشگاه برتر خاور ميانه محسوب شود.


تاريخچه

سر در قديمي، خ حافظ، قسمت جنوب درب وروديسر در قديمي، خ حافظ، قسمت جنوب درب وروديتاسيس و شكل گيري اوليه دانشگاه در آبان ماه ۱۳۳۵ است. در آن زمان، هسته اوليه دانشگاه، به عنوان “پلي تكنيك تهران” به منظور توسعه فعاليت هاي دو موًسسه فني وقت، “انستيتو مهندسي راه و ساختمان” و “هنرسراي عالي” شكل گرفت. در سال ۱۳۳۶ اولين دوره دانشجويان از طريق آزمون داخلي پذيرفته شدند و از سال ۱۳۳۷ فعاليت آموزشي پلي تكنيك تهران، به طور رسمي با پنج رشته مهندسي: “برق و الكترونيك”، “مكانيك”، “نساجي”، “شيمي ” و “راه و ساختمان” آغاز شد.

با رشد تدريجي پلي تكنيك تهران تا سال ۱۳۵۷، پنج بخش به شرح زير به دانشكده اضافه شد:

دانشكده فني: اين دانشكده هسته اصلي پلي تكنيك تهران را ايجاد كرده و از ۶ انستيتو يا گروه آموزشي تحت عنوان “مهندسي برق و الكترونيك”، “مهندسي شيمي و پتروشيمي”، “مهندسي نساجي و پليمر”، “مهندسي مكانيك”، “مهندسي معدن” و ” مهندسي صنايع” تشكيل شد.
دانشكده تربيت دبير فني و علوم: در سال ۱۳۵۵ با همكاري وزارت آموزش و پرورش تاسيس شد.
دانشكده علوم پايه و كامپيوتر: اين دانشكده به منظور ارائه درس هاي پايه براي دانشجويان ديگر دانشكده ها ايجاد شد. دانشجويان اين دوره ها، مدرك تحصيلي از دانشكده دريافت نمي كردند.
انستيتو تحصيلات تكميلي و تحقيقات: به منظور اداره و سرپرستي مقطع كارشناسي ارشد و امور تحقيقاتي دانشگاه داير شد. در آن زمان ۵ دوره كارشناسي ارشد و يك مؤسسه تحقيقاتي با عنوان “مركز تحقيقات صنايع غذايي” زير نظر اين انستيتو اداره مي شد.
سرپرستي مدرسه عالي راه و ساختمان نيز از سال ۱۳۵۶ به پلي تكنيك تهران واگذار شد و به اين ترتيب اين واحد به عنوان پنجمين بخش از پلي تكنيك تهران محسوب شد.

دكتر محمدعلي مجتهديدكتر محمدعلي مجتهديپس از مهندس حبيب نفيسي بنيانگذار پلي تكنيك تهران، چند ماهي دكتر عابدي به جاي وي رياست پلي تكنيك را بر عهده داشت و سپس در اواخر سال ۴۱ دكتر مجتهدي رئيس اسبق دبيرستان البرز، به رياست پلي تكنيك منصوب شد. دكتر مجتهدي خدمات بسيار زيادي براي پلي تكنيك انجام دادند و مي توان گفت پلي تكنيك نيمي از شهرت و افتخار خود را مديون دكتر مجتهدي ميباشد. لازم به يادآوزي است كه خدمات مهندس نفيسي در تأسيس و بنيانگذاري پلي تكنيك تهران با دشواريهايي كه داشت و همچنين زحمات دكتر محمد علي مجتهدي در بالا بردن سطح علمي اين دانشگاه در سالهاي اوليه از اهميت ويژهاي برخوردار است.
از خدمات دكتر مجتهدي مي توان علاوه بر بالا بردن سطح علمي دانشگاه به احداث آمفي تاتر مركزي و سالن غذاخوري و تكميل دانشكده هاي مختلف اشاره كرد. وي كه دكتراي خود را در رياضيات در كشور فرانسه به پايان رسانده بود، پس از انتصاب به رياست پلي تكنيك، علاوه بر ايجاد تحولاتي در اعضاء هيأت علمي به تاسيس آمفي تئاتر، رستوران، زمين ورزش و تجهيزات آزمايشگاهي همت گمارد و نظمي خاص را در دانشگاه برقرار كرد. پس از پايان يافتن دوره سه ساله وي در سال ۱۳۴۴ اقدام به تأسيس دانشگاه جديدي نمود كه بعدها دانشگاه صنعتي شريف نام گرفت.
بعد از دكتر مجتهدي، دكتر بينا حدود يك سال و نيم رياست پلي تكنيك را بر عهده داشتند و در اوايل سال ۱۳۴۶ (يا اواخر سال ۴۵) مهندس نفيسي كه از آمريكا بازگشته بودند، مجدداً به رياست پلي تكنيك منسوب شدند. يكي از اقداماتي كه ايشان در رياست مجددشان براي پلي تكنيك انجام دادند، تهيه يك تا ريخ منسجم از پلي تكنيك بود، اين كار توسط چند كارشناس يونسكو كه مهندس نفيسي ازآنها دعوت به همكاري كرده بودند انجام شد.

در اينجا به اختصار به نام روساي ديگر دانشگاه اشاره مي كنيم:

دكتر يگانه حائري، اولين دكتراي متالوژي در كشور (۱۳۴۸ – ۱۳۴۶)
دكتر محمد جعفر جد بابايي، دكتراي مهندسي شيمي (۱۳۴۸ – ۱۳۴۶)
دكتر كاظم نجم آبادي (۱۳۵۴ – ۱۳۵۱)
دكتر حسين ماهبان، دكتراي مكانيك (۱۳۵۶ – ۱۳۵۴)
دكتر سيروس شفيعي _دكتراي معدن (۱۳۵۷ – ۱۳۵۶)
دكتر ميري از دانشكده فني دانشگاه تهران، از اواسط تيرماه ۵۷ به مدت چند ماه
دكتر مهدي از اساتيد دانشكده مهندسي برق، از اول مهر ۵۷ تا انقلاب اسلامي
دكتر حسن فريد اعلم، استاد دانشكده صنايع، از پيروزي انقلاب اسلامي به مدت چند ماه
دكتر سيد كمال الدين نيك روش دكتراي برق (۱۳۶۰ – ۱۳۵۸)
دكتر حسن رحيم زاده، دكتراي مكانيك (۱۳۶۱ – ۱۳۶۰)
دكتر علي اكبر رمضانيانپور (سرپرست دانشگاه) دكتراي عمران (۱۳۶۱)
دكتر رضا حسيني ابرده، دكتراي مكانيك (۱۳۶۲ – ۱۳۶۱)
دكتر محمد حسين سليمي نمين، دكتراي صنايع (۱۳۷۵ – ۱۳۶۲)
دكتر عليرضا رهايي، استاد دانشكده عمران (۱۳۷۶ – ۱۳۷۵)
دكتر عبدالحميد رياضي _استاد دانشكده رياضي (۱۳۸۰ – ۱۳۷۶)
دكتر سيد احمد فهيمي فر، استاد دانشكده عمران (۱۳۸۰ – ۱۳۸۴)
دكتر عليرضا رهايي، استاد دانشكده عمران (۱۳۸۴ – ۱۳۹۳)
دكتر سيد احمد معتمدي، استاد دانشكده برق(۱۳۹۳- تاكنون)

بديهست علاوه بر روساي دانشگاه، شكوفايي و درخشش دانشگاه صنعتي امير كبير در تمامي عرصه هاي علمي و صنعتي مرهون زحمات مسئولين، اساتيد، رؤساي دانشكده ها، فارغ التحصيلان، كاركنان و دانشجويان اين دانشگاه است كه هر كدام به سهم خود در بالا بردن سطح علمي و افتخارات روز افزون پلي تكنيك از ابتدا تا كنون تلاش كرده اند.

پلي تكنيك تهران در جريان انقلاب اسلامي، يكي از پايگاه هاي فعال دانشگاهي بود و در به ثمر رسانيدن انقلاب اسلامي نقش فعالي بر عهده داشت.
پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي، پلي تكنيك تهران در سال ۱۳۵۸ به دانشگاه تبديل شد و به افتخار رادمرد تاريخ معاصر ايران “اميركبير”، كه به گسترش و توسعه پايه هاي علم نوين و صنعت در كشور اهتمام داشت، به نام دانشگاه صنعتي اميركبير نامگذاري شد. اين دانشگاه به منظور توسعه و گسترش در زمينه هاي فني و مهندسي و همسويي با هدف هاي علمي و فرهنگي انقلاب تجديد سازمان يافت و در اين راستا تحولات چشمگيري در آن صورت گرفت، اهم اين تحولات به اين شرح است:

دانشكده تربيت فني و علوم، به علت مطابقت هدف هاي آن با مراكز تربيت معلم از دانشگاه صنعتي اميركبير جدا و در مجموعه دانشگاهي تربيت معلم قرار گرفت.
مدرسه عالي ساختمان، از دانشگاه صنعتي اميركبير جدا و به مجموعه اي تحت عنوان دانشگاه خواجه نصير طوسي اضافه شد.
ايجاد دانشكده ها و دوره هاي جديد به خصوص دوره هاي تحصيلات تكميلي، كه منجر به تأسيس ۶ دانشكده جديد درطول سال هاي ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۴ شد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.